КОДЕКС ЕТИЧНОЇ ПОВЕДІНКИ МЕДИЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
Додаток №2
до наказу від «24» 10 2022 № 33
Кодекс етичної поведінки медичних працівників
- Загальні положення
1.1. Кодекс етичної поведінки працівника є система моральних і професійних цінностей та правил поведінки працівників закладу (далі — Кодекс), призначений для уточнення норм службової поведінки та доброчесності, яких повинні дотримуватися всі працівники закладу.
1.2. Працівники закладу при виконанні своїх службових обов’язків керуються Конституцією України, законами України, іншими нормативно-правовими актами, даним Кодексом та загальними морально-етичними нормами поведінки.
1.3. Виконання норм і правил даного Кодексу є обов’язковим для всіх працівників закладу.
- Мета Кодексу етичної поведінки
2.1. Метою Кодексу етичної поведінки є встановлення етичних норм і правил поведінки медичних працівників, що сприятиме розвитку у закладі середовища, вільного від стигми, та збільшить авторитет і довіру пацієнтів до медичного закладу.
2.2. Кодекс етики покликаний підвищити якість медичних послуг, які надаються закладом.
- Основні принципи надання медичних послуг у закладі: Всі послуги які надаються пацієнтам у медичному закладі є людино-орієнтованими та базуються на:
3.1. Здоров’я пацієнта – найвища цінність, на збереження якої спрямована професійна діяльність медичного персоналу.
3.2. Медична допомога хворим у закладі надається незалежно від віку, статі, раси, національності, віросповідання, соціального стану, політичних поглядів, місця проживання, громадянства.
3.3. До всіх пацієнтів у закладі ставляться однаково шанобливо, з дотримання професійної медичної етики та повагою до людської честі і гідності.
3.4. Вся інформація про пацієнта є конфіденційною та не розголошується без його дозволу.
3.5. Пацієнтам надається повна необхідна інформація про захворювання, лікування таабо догляд.
3.6. Пацієнтам надаються найпрофесійніші медичні послуги.
3.7. Пацієнтам забезпечується найкращий можливий у закладі догляд.
- Зобов’язання медичного працівника (лікаря) щодо пацієнта
4.1. Вищий обов’язок медичного працівника (лікаря) – збереження здоров’я пацієнта Зобов’язання:
4.1.1. З моменту своєї згоди на звернення хворого взяти на себе особисту моральну відповідальність щодо забезпечення останнього необхідною медичною допомогою.
4.1.2. Стежити за виконанням пацієнтом призначених медичних приписів.
4.1.3. Сприяти реалізації права пацієнта на одержання ним адекватної медичної допомоги.
4.1.4. Використовувати всі необхідні для досягнення блага засоби, сучасні методи діагностики і терапії, у разі потреби – звертатися до інших спеціалістів.
4.1.5. Дотримуватися взятих на себе моральних зобов’язань стосовно пацієнта, навіть у тому випадку, якщо, у силу певних причин, не має змоги надати адекватну медичну допомогу.
4.1.6. Завжди прагнути полегшити страждання свого пацієнта, морально його підтримати.
4.1.7. Не піддівати пацієнта невиправданому ризику.
4.1.8. Не пропонувати хворому лікувальних засобів чи процедур, що не набули широкого розповсюдження або підтвердження своєї лікувальної ефективності в медичній практиці.
4.1.9. Лікар (медичний працівник) повинен поважати психофізичну і духовну цілісність, моральні ідеали, гідність пацієнта і сприяти їхньому утвердженню при наданні медичних послуг.
4.1.10. Поважати автономію пацієнта навіть у випадку несхвалення ним рішення пацієнта щодо відмови від запропонованих окремих процедур чи лікування в цілому.
4.1.11. Негуманне ставлення до пацієнта, приниження його людської гідності, використання в особистих цілях пацієнта неприпустиме для медичного працівника.
4.2. Конфіденційність, збереження лікарської таємниці та встановлення відносин взаємного співробітництва на благо пацієнта
4.2.1. Медичний працівник (лікар) повинен бути чесним зі своїм пацієнтом, вірним слову, даному пацієнтові.
4.2.2. Не обіцяти нездійсненне.
4.2.3. Не розголошувати без дозволу пацієнта чи його законного представника відомості, отримані в ході обстеження та лікування, а також сам факт звернення за медичною допомогою.
4.2.4. Уся інформація, надана пацієнтом в особистій бесіді, а також дані його обстеження заносяться до спеціальної медичної карти і є конфіденційною.
4.2.5. Вживати всіх необхідних заходів щодо збереження і нерозголошення медичної таємниці, а також конфіденційності інформації про пацієнта на електронних носіях.
4.2.6. При використанні інформації, що становить лікарську таємницю, в навчальному процесі, науково-дослідній роботі, у публікаціях повинна бути забезпечена анонімність пацієнта.
4.2.7. Встановлення довірчих взаємовідносин і співробітництво медичного працівника і пацієнта визначають успіх лікування і є одним із головних його обов’язків.
4.2.8. Сприяти усвідомленню та реалізації відповідального ставлення пацієнта до процесу обстеження та лікування.
4.2.9. Авторитарне ставлення лікаря (медичного працівника) до пацієнта без урахування ставлення останнього до процесу лікування неприпустимо, крім тих ситуацій, що вимагають невідкладного медичного втручання.
4.3. Надання інформації, необхідної для якісної медичної допомоги, та одержання добровільної згоди пацієнта
4.3.1. Медичний працівник (лікар) повинен інформувати пацієнта щодо необхідності, ступеня ризику, найближчих і можливих віддалених наслідків для його здоров’я, передбачуваних медичним втручанням, про альтернативні методи лікування, їхню порівняльну ефективність, про права пацієнта та можливості їх захисту.
4.3.2. Інформація, що надається, має бути доступною, повинна викладатися зрозумілою для пацієнта мовою, з урахуванням стану, особливостей особистості й культурного рівня пацієнта.
4.3.3. Сприяти здійсненню права пацієнта ознайомитися з історією своєї хвороби, офіційними документами, будь-якою інформацією, отриманою при його обстеженні та лікуванні.
4.3.4. Сприяти реалізації прав пацієнта скористуватися запропонованими медичними послугами чи відмовитися від них.
4.3.5. Уникати невиправданої наполегливості та нав’язування пацієнтові своєї особистої думки, а також будь-яких релігійних чи атеїстичних поглядів щодо згоди пацієнта на медичне втручання.
4.4. Право пацієнта вільно обирати лікаря у медичному закладі
4.4.1. Сприяти реалізації права пацієнта на вільний вибір лікаря та медичної установи.
4.4.2. Не чинити перешкоди пацієнтові у реалізації права довіри свого подальшого лікування іншому лікареві.
- Відповідальність за порушення Кодексу етики.
5.1. Поведінка працівника, що перешкоджає ефективній діяльності закладу, підриває авторитет та репутацію закладу та є порушенням Кодексу, може передбачати організаційні, адміністративні або юридичні наслідки, згідно вимог чинного законодавства.
5.2. Розглядом фактів порушення вимог Кодексу етики займається керівництво закладу або призначені ним особи.
5.3. Розгляд питань, пов’язаних з порушенням Кодексу етики, може розглядатися за таких підстав: письмове звернення пацієнта або його родичів, письмове звернення працівника медичного закладу тощо.